سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کفسابی و سنگسابی نیکان ساب

نظر

در مورد کفسابی نیکان ساب

 

کفسابی چشمه‌ای آب در حیاط با قدمتی بالغ بر 200 سال کفسابی سنگ ، به معنی کانال‌هایی است که برای جمع آوری آب در مناطق خشک و کم آب شده از دیرباز استفاده می‌شده است. در این روزگار پر تکنولوژی، استفاده از فناوری‌های نوین و کف سابی امکاناتی همچون پمپ‌های آب جای خود را به روش‌های سنتی‌تر مانند خدمات کفسابی سنگ و ساخت چاه کرده است. کفساب اما در برخی مناطق همچنان از کفسابی نیکان ساب برای جمع آوری آب استفاده می‌شود و حتی در برخی موارد، کفسابی‌هایی با عمر بالغ بر 200 سال هم وجود دارد.

سنگسابی یکی از نمونه‌هایی که به این موضوع اشاره دارد، سنگ ساب است که در حیاط خانه محمد صادقی در شهرستان اصفهان واقع شده است. این ساب سنگ ، با قدمتی بالغ بر 200 سال، هنوز هم به خوبی کار می‌کند و سنگساب  به جمع آوری آب در منطقه کم آب واقع شده کمک می‌کند.

این خدمات کفسابی در واقع یک چال (کانال) با عرض بیست سانتیمتر و عمق نزدیک به بیست سانتیمتر است kafsabi  که روی ارضی و به صورت دائمی حفر شده است. kafsabi nikansab طول این کفسابی بیش از دویست متر است و آب جاری در آن به وسیله جریان طبیعی تأمین می‌شود. برای جلوگیری از تبخیر آب، بخش‌هایی از کفسابی با سنگ و خاک پوشیده شده‌اند.

این قیمت کفسابی، بیشتر در فصل بهار و تابستان کاربرد دارد کفسابی در تهران و به دلیل وجود گرد و غبار در منطقه، کفسابی در شهر تهران  هر روز باید تمیز شود. قیمت سنگسابی در صورتی که قیمت خدمات کفسابی تمیز نگه داشته نشود، هزینه کفسابی امکان گرفتگی خاک و از بین رفتن آب در آن وجود دارد.

با وجود فناوری‌های نوین، کفسابی ایتالیایی هنوز هم به عنوان یکی از روش‌های سنتی جمع آوری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگسابی ایتالیایی این روش، پایدارتر و در بلند مدت اقتصادی‌تر از چاه حفری است و با توجه به محدودیت منابع آبی در برخی مناطق،کف سابی ایتالیایی  همچنان می‌تواند به عنوان یک راهکار مؤثر جهت جمع آوری آب مورد است